Zorgtechnologie kan voor veel mensen helpend zijn. Of je nu een beperking hebt of hulp nodig hebt omdat je ouder wordt. Technologie kan ondersteunen bij je veiligheid en sociale contacten en meer eigen regie geven.
Ook voor medewerkers van zorginstellingen heeft zorgtechnologie voordelen. Het kan bepaalde werkzaamheden makkelijker en minder belastend maken. Met het oog op de toekomst (krapte op de arbeidsmarkt en vergrijzing van de bevolking) is het belangrijk om meer zorgtechnologie in te zetten. Denk hierbij aan sensoren, detectie, slaapobservatie, app’s en robotica.
Samenwerking
Een aantal organisaties heeft de handen ineengeslagen om zorgtechnologie onder de aandacht te brengen bij alle inwoners van Den Haag. Er is een samenwerking ontstaan tussen zorginstellingen, welzijnsorganisaties, de gemeente Den Haag en het ROC Mondriaan. Dit samenwerkingsverband wordt Digiredzaam Den Haag genoemd.
Op reis met de klant
Samen willen we zorgtechnologie aanbieden aan de hand van de vraag en behoefte van burgers, want dat zijn ‘onze’ klanten. Maar er is zó veel op de markt. Hoe vind en selecteer je geschikte zorgtechnologie? Hoe krijg je ondersteuning bij de installatie en het gebruik? En hoe ga je dat betalen? Dit zijn allemaal vragen waar soms lastig een antwoord op te krijgen is. De partners in het samenwerkingsverband proberen hier samen antwoord op te vinden.
Kennis is belangrijk
ROC Mondriaan geeft in het CIV (Centrum voor Innovatief Vakmanschap) verschillende trainingen over zorgtechnologie. Eén daarvan is de 4-daagse training ‘Samen Beslissen’. Deze trainingis speciaal voor mensen die in de zorg- en welzijn werken. Om hen handvatten te geven, zodat zij beter herkennen waar technologie ingezet kan worden en daarover kunnen informeren.
“De stof werd zeer duidelijk uitgelegd. Ik heb vandaag veel nieuws geleerd.”
Cindy van Spronsen, praktijkonderzoeker van het CIV vertelt: ‘De deelnemers komen met weinig tot geen ervaring over zorgtechnologie binnen en zijn echt zoekende in de materie. Er zijn veel vraagtekens en tijdens de scholing ontstaat er bewustwording over de producten en de situaties waarin je ze kunt gebruiken.’
“Er is een ontspannen sfeer en prettige kennisoverdracht”
De eerste leergang is in september gestart. In november gaat er een planning naar de contactpersonen van de verschillende instellingen. Zij kunnen medewerkers aandragen voor de leergang in de periode januari tot juni 2023.
En daarna?
Als zorgmedewerkers de leergang hebben gevolgd kunnen zij een zogenaamde ‘klantreis’ doorlopen. Een klantreis is een traject waarin je samen met een zorgvrager kijkt naar de hulpvraag en of zorgtechnologie daar een antwoord op kan zijn. Een zorgvrager kan een cliënt zijn van een zorginstelling maar ook een inwoner van Den Haag die (nog) geen zorg ontvangt. Als het technologische hulpmiddel een succes is, kijk je samen op welke manier je de technologie kunt aanschaffen en uit welk budget dit betaald kan worden.
Meer info
Wil je meer weten over de leergang of wil je zelf de leergang volgen? Neem dan contact op met Sylvia Dolkemade, Programmamanager van Centrum Innovatief Vakmanschap (CIV), via [email protected]