De coronapandemie raakt ons allemaal. Zo kunnen we bijvoorbeeld minder bij elkaar op bezoek. Ook huisbezoeken van zorg- en welzijnsmedewerkers zijn bijna niet mogelijk. Om contact te houden met cliënten zijn 8 zorg- en welzijnsorganisaties in Den Haag gestart met beeldbellen.
Beeldbellen is relatief nieuw in de zorg- en welzijnssector. Daarom brengt de gemeente Den Haag de zorg- en welzijnspartijen die beeldbellen, met elkaar in contact. Zo kunnen zij ervaringen uitwisselen en van elkaar leren.
Op 23 maart jl. bespraken 7 zorg- en welzijnsorganisaties wat beeldbellen kan betekenen voor de Hagenaars die zij begeleiden. Deelnemers waren bureau LWPC, HWW-Zorg, het project iZi Gezond Lang Thuis van de gemeente, Leger des Heils, Saffier, Schroeder en stichting BuddyNetwerk. Respectzorg kon helaas niet aanwezig zijn. Ook medewerkers van de gemeente Den Haag, het bedrijf de Compaan en de Haagse Hogeschool zaten aan tafel om te luisteren naar de ervaringen.
In het algemeen bevalt het beeldbellen goed. De meeste organisaties willen het integreren in hun dienstverlening als aanvulling op de fysieke huisbezoeken en telefonisch contact. Beeldbellen is dus niet bedoeld om de huisbezoeken te vervangen.
Belangrijkste aandachtspunt is dat niet alleen inwoners even moeten wennen aan beeldbellen, maar ook zeker de medewerkers en vrijwilligers van de zorg- en welzijnsorganisaties.