MedAssist Live is een app waarbij met behulp van augmented reality (een digitaal beeld over de werkelijkheid) op afstand hulp geboden kan worden. In het Living Lab Sociaal Domein en Technologie onderzoeken de Haagse Hogeschool, de gemeente Den Haag en MedAssist.online welke toepassingsmogelijkheden zinvol en van toegevoegde waarde zijn voor de zorg en het sociaal domein om verder te ontwikkelen.
MedAssist.online is winnaar van de SocialTech Startup Network Series 2022, een programma waarbinnen de beste start-ups van het land begeleid worden in de ontwikkeling van hun innovatie. De jury zag in MedAssist Live veel potentie voor zorg en ondersteuning in het sociaal domein.
Two-way augmented reality
Met de MedAssist Live app kan een zorgverlener of mantelzorger op afstand virtueel hulp bieden aan iemand die ondersteuning nodig heeft. Met behulp van two-way augmented reality wordt het live beeld van de ene gebruiker toegevoegd aan het live beeld van de andere gebruiker, waardoor er een samengevoegd beeld ontstaat. Hierdoor kan de zorgverlener of mantelzorger dingen aanwijzen of voordoen alsof hij of zij ‘live’ aanwezig is. De app wordt al gebruikt in het medisch domein bij de zee- en luchtvaart om (medische) hulp op afstand te geven.
Onderzoek
Het doel van het onderzoek is om een aantal kansrijke toepassingsmogelijkheden van MedAssist Live te identificeren voor zorg en ondersteuning thuis. Met een selectie daarvan worden kleine pilotstudies uitgevoerd om inzicht te krijgen in de levensvatbaarheid van deze toepassingen in de praktijk. Tijdens het onderzoek zijn twee pilots gedraaid. De eerst was met Vegro waarbij de app werd ingezet om hulp op afstand te bieden voor het repareren van technologische hulpmiddelen. De tweede pilot was in samenwerking met Pieter van Foreest. Hier kon een gespecialiseerde wondconsulent wijkverpleegkundige helpen met het verzorgen en verbinden van wonden.
Resultaten
MedAssist Live is van toegevoegde waarde in situaties waar aanwijzen noodzakelijk is. Deze situaties komen in de dagelijkse zorgpraktijk zoals deze in de pilots is getest niet veel voor. Voor support rondom technologische hulpmiddelen is MedAssist Live wel geschikt, niet zozeer om te communiceren met inwoners, maar vooral om reparatie en wachttijden bij de leveranciers te verminderen. Het is de moeite waard om de toepassingsmogelijkheid verder te verkennen. MedAssist Live heeft vooral meerwaarde in situaties waarin iemand ‘bij de hand´ genomen moet worden of concrete aanwijzingen nodig heeft. Die situaties zijn er zeker in het sociaal domein, maar niet zozeer om inwoners of zorgmedewerkers direct te ondersteunen. Dat betekent dat vooral in de dienstverlening van leveranciers en onderhouds- en reparatiediensten mogelijkheden liggen.
Na aanleiding van de onderzoeken heeft MedAssist verbeteringen doorgevoerd in de app. Ook is MedAssist benaderd door andere zorginstellingen om de mogelijkheden verder te onderzoeken. Lees hier het volledige onderzoeksrapport.
Partijen achter dit onderzoek:
- MedAssist.online
- Haagse Hogeschool
- Gemeente Den Haag
Meer informatie
- Nieuwsbericht: MedAssist.online winnaar van SocialTech Startup Network Series
- Nieuwsbericht: Succesvolle pilot MedAssist Live bij hulpmiddelenleverancier Vegro
- Website MedAssist.online
- YouTube-video MedAssist Live App
Contact
Ilse Lelieveld
Regisseur Living Lab Sociaal Domein en Technologie
Remko Huigen
Director strategy & business development MedAssist.online