Het zorgen voor een familielid of dierbare is geen makkelijke opgave. De gemeente Den Haag en de Haagse Hogeschool willen helpen dat eenvoudiger te maken. In het Living Lab Sociaal Domein en Technologie hebben ze tussen 2022 tot 2023 onderzocht of mobiele apps mantelzorgers kunnen helpen en verlichten bij hun zorgtaken. Het onderzoek toont aan dat de Hello 24/7 app nuttig is bij het organiseren van mantelzorg in samenwerking met het sociale netwerk, en dat deze app deels voldoet aan de behoeften van mantelzorgers.
In dit onderzoek is de toegevoegde waarde onderzocht van een app als Hello 24/7 onder werkende en studerende mantelzorger in Den Haag. Hello 24/7 is een app die mantelzorgers ondersteunt door de zorgtaken beter te organiseren samen met het sociale netwerk (familie/vrienden). De app bevat onder andere een besloten chatomgeving, een gedeelde agenda, ondersteunende diensten voor de mantelzorger, maar ook diensten voor de zorgvrager zoals personenalarmering, en lokaal en landelijk hulp.
Onderzoek
Naast het onderzoeken van de toegevoegde waarde van de app Hello 24/7, is ook onderzocht:
- wie bereikt worden met de app;
- wie de gebruikers zijn en hoe zij de app gebruiken;
- wat de ondersteuningsbehoeftes zijn van mantelzorgers;
- of gebruikers daadwerkelijk eerder, beter en sneller geïnformeerd en ondersteund worden door het gebruik van de applicatie.
Resultaten onderzoek
Uit de resultaten blijkt dat de Hello 24/7 app meerwaarde heeft in het organiseren van mantelzorg samen met het netwerk. Voor een deel sluit de app aan de behoeftes van mantelzorgers.
De resultaten zijn gebaseerd op landelijk gebruikersonderzoek door Hello 24/7, nationaal mantelzorgonderzoek en kwalitatief onderzoek (interviews) onder (jonge) mantelzorgers uit Den Haag.
Aanbevelingen
De aanbevelingen op basis van de onderzoeksresultaten:
- Werving van apps via zowel een persoonlijkere benadering, bijvoorbeeld met hulp van een mantelzorgmakelaar als via sociale media en massamedia campagnes.
- Een benadering die zich richt op belangrijke momenten in het leven van de zorgvrager, zoals een acute ziekenhuisopname, of van de mantelzorger, kan de motivatie bevorderen om de app te gaan gebruiken.
- Het aanbieden van de app in verschillende talen kan bijdragen aan het aantrekken van een bredere doelgroep.
- Het vereenvoudigen van het proces om gemeentelijke ondersteuning via de app aan te vragen, kan helpen om in de behoeftes van mensen te voorzien.
Winnaar SocialTech Startup Network Series
Hello 24/7 won in 2021 de eerste prijs bij de SocialTech Startup Network Series, een programma waarbinnen de beste start-ups van het land begeleid worden in de ontwikkeling van hun innovatie. De jury zag in de app een mogelijkheid om meer mensen die zorg nodig hebben in een vroeg stadium te helpen en langer zelfstandig te laten wonen. Een bijkomend voordeel is de koppeling met zorg- en servicepartners.
Partijen achter dit onderzoek
- de Haagse Hogeschool (lectoraat participatieve zorg)
- Gemeente Den Haag
- Hello 24/7
Meer informatie
- Nieuwsbericht: Handige app voor Haagse mantelzorgers
- Gratis meedoen/ download de app
- YouTube-video Hello 24/7
Contact
Brian Joziasse
Product specialist Hello 24/7
Kirti Bahadoersing
Beleidsmedewerker Opgave zorg & innovatie Gemeente Den Haag