Hoe kun je technologie gebruiken bij vraagstukken in de zorg, welzijn en Wmo? Deze vraag stond centraal bij Meeting the Market op 4 februari. 50 ondernemers, zorgpartners en medewerkers van de gemeente Den Haag brainstormden samen over de inzet van technologie om actuele opgaven in het sociale domein aan te pakken. Een unieke en succesvolle bijeenkomst, die smaakt naar meer.
Van ontmoeting naar samenwerking
Tijdens Meeting the Market ontstonden unieke gesprekken tussen de tech sector (ondernemers) en het sociaal domein (zorgpartners en sociaal domein-ambtenaren). Dat is precies de reden waarom de gemeente Den Haag deze editie van Meeting the Market heeft georganiseerd.
Het sociaal domein en de tech sector ontmoeten elkaar nu nog te weinig. Terwijl ze elkaar hard nodig hebben. Het sociaal domein heeft de tech sector nodig om opgaven in zorg, welzijn en Wmo op te lossen; de tech sector heeft het sociaal domein nodig om producten goed af te stemmen op de behoeften van klanten. Met Meeting the Market is de eerste stap naar meer samenwerking gezet.
Concrete vraagstukken
In interactieve sessies bespraken de deelnemers technologische oplossingen voor een concreet vraagstuk uit het sociaal domein met elkaar. Wat houdt het vraagstuk precies in? Welk probleem willen we oplossen? Hoe kijk ik er vanuit mijn vakgebied naar? Welke kansen zien we? In alle sessies ontstond een open gedachtewisseling en een levendige discussie. Er lagen 4 vraagstukken op tafel:
- Hoe geven we ouders met een (jeugd)hulpvraag het beste de toegang tot de gemeente?
- Hoe kunnen we openbare gebouwen toegankelijker en gastvrijer maken voor mensen met een beperking?
- Hoe verkleinen we de taalbarrière tussen cliënt en professional, vanaf het eerste persoonlijke contact?
- Hoe kunnen Hagenaars ervaren wat zorgtechnologie in huis voor hen kan betekenen zonder dat zij de iZi-ervaarwoning bezoeken?
Innovatieve ideeën
De sessies leidden tot een rijke oogst aan inspirerende en innovatieve ideeën. Een mooie mix van technologische en niet-technologische oplossingen, zoals een digitaal platform, een chatbot, een vertaal app, software met AI of juist de inzet van een ambassadeur.
Uit alle sessies kwam duidelijk naar voren dat:
- de behoefte van gebruikers altijd centraal moet staan
- techniek niet mag leiden tot stigmatiseren
- oplossingen moeten bijdragen aan de zelfredzaamheid van mensen
- aanbod op maat nodig is voor verschillende doelgroepen
Vragen(v)uur
Meeting the Market werd afgesloten met een vragen(v)uur. Hierbij stelden ondernemers en zorgpartners hun eigen brandende vragen aan de gemeente. Dit deden ze graag! Een aantal inzichten werd bevestigd:
- Innovatie is niet vrijblijvend, maar een pure noodzaak om zorg en welzijn uitvoerbaar en betaalbaar te houden.
- Technologische innovatie is geen doel op zich, maar een middel om de professionals te ondersteunen in hun werk en in de onderlinge samenwerking.
- Innovatie in het sociaal domein kan alleen tot stand komen door samenwerking tussen zorgaanbieders, ondernemers en de gemeente.
- De gemeente moet innovatie faciliteren en stimuleren via regelgeving, aanbestedingsprocedures en financieringsinstrumenten.
En nu verder!
De deelnemers van Meeting the Market geven aan het digitale evenement als zeer positief te hebben ervaren en meer dan 80% van de deelnemers heeft aangegeven bij een volgende editie weer mee te willen doen. De gemeente blijft zich inspannen om de tech sector en het sociaal domein met elkaar te verbinden . Hou de gemeentelijke social media kanalen en onze website www.technologievoorthuis.nl in de gaten om op de hoogte te blijven van wat we nog meer in petto hebben!