Wie zijn de mensen achter Technologie voor Thuis? Wij stellen jullie graag voor aan Amanda Samuel. Sinds 1 januari 2024 versterkt zij als projectleider basisinfrastructuur het team van Technologie voor Thuis voor de gemeente Den Haag. Met haar recent afgeronde onderzoek naar de implementatie van eHealth in Den Haag en haar ervaring als Wmo casemanager, brengt Amanda waardevolle kennis en inzichten met zich mee.
In het afgelopen jaar heeft Amanda onderzoek gedaan naar de implementatie van eHealth in de gemeente Den Haag, als onderdeel van de master Advanced Health Informatics in Amsterdam. Het implementatieplan dat hieruit voortkwam, bracht aan het licht dat er een duidelijke kloof bestaat tussen het beleid voor eHealth en de praktische uitvoering in Den Haag vooral veroorzaakt door gebrek aan kennis. Als projectleider gaat Amanda aan de slag om haar resultaten te realiseren in de stad.
Wat is jouw missie?
‘Mijn doel is om de kloof tussen beleid en praktijk te verkleinen en een gezamenlijke inzet aan te moedigen voor het gebruik van zorgtechnologie binnen het sociale domein. Ik merk dat er weinig kennis is over dit onderwerp, zowel bij zorgprofessionals als bij mensen met een hulpvraag en onbekend maakt onbemind.’
Gaat het dan om weinig kennis over de hulpmiddelen?
‘Nee, dit geldt niet alleen voor gebrek aan kennis over de technologische producten zelf, maar ook gebrek aan kennis over de groeiende zorgvraag en het tekort aan personeel in de zorg. Ik ben ervan overtuigd dat het inzetten van zorgtechnologie noodzakelijk is om het sociale domein efficiënter te organiseren. Hiervoor is een nauwere samenwerking op alle niveaus binnen het sociaal domein nodig.’
Hoe wil je die nauwere samenwerking realiseren?
‘Door mij te richten op samenwerking met klantmanagers, managers schuldhulpverlening, Wmo casemanagers en wijkteams. Deze medewerkers staan voortdurend in contact met inwoners uit Den Haag met verschillende hulpvragen. Het is belangrijk dat zij op de hoogte zijn van de beschikbare zorgoplossingen en de lopende projecten binnen Technologie voor Thuis. Ze hebben namelijk een grote invloed op een goede verwijzing naar hulpmiddelen die kunnen helpen bij de specifieke behoeften die in de hulpvraag naar voren komen. Ook is het belangrijk dat wij de ervaringen, kennis en uitdagingen van deze medewerkers begrijpen om beter in te kunnen spelen op de behoeften van de inwoners.’
Welke stappen ga je als eerst zetten?
‘Het vergroten van de zichtbaarheid en het gebruik van de Technologie voor Thuis Verkenner en de uitleenpunten. Ik hoop dat we zo veel data kunnen verzamelen over de ervaringen van zorgmedewerkers en van mensen met een hulpvraag. Hier kunnen we van leren en het proces nog makkelijker inrichten.’
‘Ik zie ook kansen bij kennisvergroting van de zorgoplossingen die al op de markt zijn. Het verankeren van zorgtechnologie in dit zogenaamde voorliggende veld in Den Haag is ook iets waar ik mij op zal richten. Ik merk bijvoorbeeld dat de wachtlijsten bij casemanagers korter worden als mensen zelf op zoek kunnen gaan naar zorgoplossingen en hiervoor de juiste tools aangereikt krijgen.’
Wil je nog wat kwijt?
‘Ik kijk er erg naar uit om over de nieuwste ontwikkelingen te leren, mijn netwerk uit te breiden en mijn eigen implementatieplan op gang te brengen. Ik hoop dat jullie mij vaker in de wijken zullen zien en ook bij overleggen met verschillende partners. Ik heb er ontzettend veel zin in!’