Tzorg, Axxicom Thuishulp en Cordaan Thuisdiensten hebben samen met de gemeenten Amsterdam en Den Haag en de Haagse Hogeschool een onderzoek afgerond of robotstofzuigers kunnen helpen bij mensen met huishoudelijke hulp. Uit het onderzoek blijkt dat dat zowel mensen die aan het onderzoek meededen als de thuishulpen positief zijn over de robotstofzuigers. Bijna 80% van de mensen gebruikte de robotstofzuiger ook zelf tussen de schoonmaakbeurten door tot gemiddeld drie keer per week. Thuishulpen gaven aan dat ze meer tijd hadden om extra schoon te maken of andere taken te doen.
De onderzoek draaide om de vraag of robotstofzuigers handig zijn in de thuiszorg en of thuishulpen hiermee tijd kunnen besparen. In totaal deden 116 mensen mee aan het onderzoek. Van de mensen die meededen, gebruikten 77% de robotstofzuiger tot aan het einde van het onderzoek. Ook deden 83 thuishulpen mee aan het onderzoek. De mensen die een robotstofzuiger kregen en de thuishulpen, mochten samen bepalen hoe ze werden gebruikt.
Positieve ervaringen
De resultaten laten zien dat het veilig en goed is om robotstofzuigers te gebruiken in de thuiszorg. De meeste mensen die hulp kregen, vonden de robotstofzuiger fijn en waren blij met hoe schoon het werd. Hoewel uit het onderzoek er geen conclusies getrokken kunnen worden over de tijdsbesparing voor thuishulpen, gaven zij aan dat ze meer tijd hadden voor extra schoonmaken of andere taken. Een kwart van de thuishulpen ervaarden hun taken als minder zwaar, maar de gewone stofzuiger blijkt vaak nog steeds nodig.
Belangrijke inzichten
Ilse Lelieveld, projectleider van het onderzoek: ‘De samenwerking van de drie zorgaanbieders, de twee gemeenten en de hogeschool heeft goed gewerkt: het inbrengen van verschillende ideeën en ervaringen heeft ons veel geleerd. Uit de resultaten kunnen we concluderen dat de robotstofzuiger handig is in de thuiszorg, maar het moet wel goed passen bij de persoon. Niet iedereen vindt de robotstofzuiger even handig. Daarom hebben we een profiel gemaakt van wie er het meest baat bij heeft. Bijvoorbeeld mensen die een geschikte woning hebben en goed kunnen omgaan met technologie. Ook zien we manieren voor verbetering door duidelijkere uitleg te geven aan thuishulpen en door de organisatie beter te regelen.’ Naar aanleiding van de positieve resultaten bekijken de betrokken partijen hoe ze een vervolg kunnen geven aan het onderzoek.
Klik hier om het onderzoeksrapport te bekijken.